2021-10-28 09:19Nyheter

Kebabsås slår nya rekordnivåer - Schysst käk leder kebabrevolutionen

Succékebabsåserna i klämflaska från Schysst käk finns redan i 1300 butiker runt om i Sverige en dryg månad efter lansering. Och kebabsåsengagemanget har aldrig varit större.

Kebabsås är en av de största vattendelarna i den Svenska matkulturen. Inget engagerar som kebabsås och i september nåddes all time high i engagemang kring kebabsås.

Lanseringen av Sveriges nya standard för kebabsåser i de efterlängtade klämflaskorna skapade snabbt ett stort intresse och aldrig har kebabsåser från något varumärke delats så mycket i sociala medier.

En bidragande orsak var även Schysst käks uppmärksammade undersökning Svenskarna och Kebaben 2021 som gav bränsle till de olika såslägerna i Sverige. Från västkustens majonnäsbaserade, vidare förbi Jönköpings ananassås, upp genom Mellansveriges vita och röda sås ända upp till Norrland och deras Orientdressing.

Även om de lokala preferenserna är starka så förenar en sås hela Sverige och det är vitlökssåsen. Det är också den populäraste kebabsåsen i Schysst käks kebabsåssortiment som är en del av den kraftigt växande hemmakebabkategorin.

Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, pitabröd, pizzakit och tillbehör. Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willys, Citygross, Mathem.se och Mat.se