2022-01-04 13:31Pressmeddelande

Sveriges populäraste pizza är Kebabpizzan - nu fyller den 40 år

När svenskarna får välja favoritpizza brukar det stå mellan Kebabpizza och Vesuvio. 2021 var Kebabpizzan den populäraste pizzan i Sverige och var femte pizza som äts är en Kebabpizza. Nu firar Sveriges bidrag till pizzavärlden 40 år.

Kebabpizzan uppfanns i Sverige på 1980-talet. Exakt tidpunkt har inte kunnat fastställas. Men när Schysst käk började undersöka ursprunget till kebabpizzan har den kunnat spåras tillbaka till 1982.

— Precis som Sveriges första pizzeria, som öppnade 1947, så kommer Schysst käk från Västerås. Vi har frågat runt och försökt gå på djupet för att hitta Kebabpizzans ursprung. Vi har inte nått ända fram, men vi har fått uppgifter om att den åts redan 1982, för 40 år sedan! Säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk

Kebabpizza är det tredje mest populära sättet att äta kebab på, men ändå den populäraste pizzan. Lördagar är den populäraste dagen att äta kebabpizza på och fler och fler väljer att laga sin egen kebabpizza hemma.

— Det största som har hänt sedan kebabpizzan introducerades är nu att det bakas pizzor med Hemmakebab som aldrig förr runt om i Sverige. Nu är det supersmidigt att göra, enkelt att variera och alla kan göra sin grej med kött, kyckling eller vego, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk

Mer kebabfakta finns i Sveriges största kebabundersökning, Svenskarna och Kebaben 2021

Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, pitabröd, pizzakit och tillbehör. Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willys, Citygross, Mathem.se och Mat.se