2023-09-07 04:45Pressmeddelande

Svenskarnas kebabvanor avslöjade i ny undersökning - Tacofredagen utmanas

Familjemåltid kebab

För tredje året i rad har YouGov frågat Svenska folket om deras attiyder och vanor kring kebab. Var femte hushåll har ätit kebab till helgmiddag senaste månaden och mer än hälften av Sveriges hushåll lagar numera kebab hemma.

Det är i världens största kebabundersökning, Svenskarna och kebaben som den populära helgrätten kebab kartläggs. Rapporten släpps på Kebabens dag 11 september.

Undersökningen visar att kebabätandet har ökat i hela Sverige. Det lagas nu även mer kebab än någonsin runt om i de Svenska hemmen.

–Det är framförallt barnfamiljer och unga vuxna som driver på kebabtrenden. Texmex som har varit dominerande, har nu efter 30 år fått sig en utmanare i kebaben, säger Amir Kheirmand, vd och grundare av livsmedelsföretaget Schysst käk

SCHYSST_KÄK_PRESSBILDER_210622_ADAM0662.jpg

Amir Kheirmand, vd och grundare av livsmedelsföretaget Schysst käk

Under de senaste tre åren har försäljningen av kebab i dagligvaruhandeln ökat med över 30 procent årligen. Andelen som har lagat kebab hemma på helgen ökar för varje år och kebab är nu en av de mest populära helgrätterna hos barnfamiljerna.

– Kebab är numera en vanlig skolrätt vilket gör att barnen tar med sig önskemål om kebab hem. Då kebab är enkelt att variera oavsett om du äter kött eller vego så passar det alla och ger en variation till helgmiddagen som är snabb, enkel, rolig och prisvärd, säger Amir Kheirmand, vd och grundare av livsmedelsföretaget Schysst käk

Enligt senaste prisstatistiken från Kebabindex.se kostar nu en genomsnittlig kebab 114 kronor jämfört med en hemlagad motsvarighet med produkter från dagligvaruhandeln som kostar 44 kronor. Svenska folket vill inte betala mer än 90 kronor för en restaurangkebab och sex av tio tycker att kebab har blivit för dyrt på restaurang.

– Åtta av tio svenskar är kebabätare och två av tre som lagar hemma blir glada av att tänka på att dem ska äta kebab, så det är inte konstigt att kebabkonsumtionen går upp samtidigt som restaurangkebaben får det tufft när priserna fortsätter öka för varje månad, säger Amir Kheirmand, vd och grundare av livsmedelsföretaget Schysst käk

Svenskarna och kebaben visar även att den godaste kebaben finns i Stockholm, att de flesta föredrar vitlökskebabsås och att kebabtallrik med pommes frites är den kebabrätt som det äts mest av.

Sveriges populäraste kebabrätter
  1. Kebabtallrik med pommes, 31%
  2. Kebabrulle, 19%
  3. Kebab med bröd, 18%
  4. Kebabpizza, 12%
  5. Kebabtallrik med ris, 6%
  6. Kebabsallad, 5%
  7. Kebabtallrik med bulgur, 3%
  8. Vikingkebab, 1%
  9. Kebab Alexander*, 1%

Sveriges populäraste kebabsåser
  1. Vitlökskebabsås, 53%
  2. Mild kebabsås, 34%
  3. Het/stark kebabsås, 33%
  4. Röd kebabsås, 20%
  5. Blandad sås, 16%
  6. Bearnaisesås, 8%
  7. Jönköpingssås, 6%
  8. Orientdressing, 5%
  9. Äter kebab utan sås, 3%

Sveriges godaste kebab finns i
  1. Stockholm
  2. Malmö
  3. Göteborg
  4. Jönköping
  5. Uppsala
  6. Helsingborg
  7. Halmstad
  8. Gävle
  9. Umeå
  10. Örebro

* De flesta röstar på sin egen hemstad, där man kom i kontakt med kebab för första gången är den smakpreferens som följer med de flesta resten av livet

Svenskarnas favoritkebabdag
  1. Alla dagar passar lika bra, 39%
  2. Fredag, 21%
  3. Lördag, 14%
  4. Söndag, 5%
  5. Torsdag, 4%
  6. Onsdag, 2%
  7. Måndag, 1%
  8. Tisdag, 1%

Så här äter Svenskarna helst sin kebab
  1. Vid matbordet, 45%
  2. I soffan, 27%
  3. Framför datorn, 4%
  4. I sängen, 3%*
  5. Annat sätt, 2%

Undersökningen utfördes av YouGov på uppdrag av Schysst käk, totalt deltog 2018 respondenter i studien. Mer fakta, data och grafik finns på: www.schysstkak.se/svenskarna-och-kebaben-2023

Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab och ett av Sveriges mest snabbväxande livsmedelsföretag. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, olika bröd och tillbehör. Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willys, Citygross, Lidl, Costco, Mathem.se och Mat.se. I Finland säljs produkterna under varumärket Super Safkaa.