2021-08-31 07:02Pressmeddelande

Schysst käks Vegokebab nominerad till Årets Dagligvara 2021

Schysst käks Vegokebab är nominerad till Årets Dagligvara 2021Schysst käks Vegokebab är nominerad till Årets Dagligvara 2021

Priset Årets Dagligvara delas ut av handeln till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln. Nu står det klart att Schysst käk är nominerad till det ärofyllda priset för sin populära Vegokebab.

Årets Dagligvara har delats ut sedan 2006 av branschorganisationerna Svensk Dagligvaruhandel och DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund). I år är förutom Schysst käk även Oatly och Anamma/Orkla Foods nominerade. Vinnaren koras av branschen den 7 oktober under en, för i år, digital gala.

- Det här är fantastiskt, vi är superstolta! Vi vet att vår Vegokebab är oerhört uppskattad av konsumenterna och att den har gått bra sedan lanseringen 2019, att vi är en av topp tre i Sverige är ett grymt kvitto till hela teamet på Schysst käk, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges mästerkock och grundare av Schysst käk.

Marknadsandel, påverkan på kategorins tillväxt och försäljningsvärde från NielsenIQ ligger till grund för nomineringen. Därefter adderar juryn som består av representanter från dagligvarubranschen, Handelshögskolan i Stockholm och NielsenIQ kvalitativa kriterier som innovationsgrad och förmågan att fånga ett nytt konsumentbehov.

- Att tre växtbaserade produkter så tydligt sticker ut både i försäljningsdatan och när vi i juryn adderar kvalitativa kriterier som exempelvis innovationshöjd och konsumentinsikt visar tydligt att växtbaserat inte längre är en nisch utan något för många företag såväl som många konsumentgrupper, säger Karin Brynell juryns ordförande och VD på Svensk Dagligvaruhandel

Försäljningssiffrorna och juryns nominering finns publicerade på www.aretsdagligvara.se

Tidigare vinnare av Årets Dagligvara

• 2020 - Inställt pga pandemin