Med en genomsnittlig tillväxttakt på 153 procent de senaste tre åren är Schysst käk ett av de snabbast växande varumärkena i den Svenska dagligvaruhandeln. Både omsättning och varumärkeskännedom når nu nya rekordnivåer.
Volymökningarna under kvartal 1 ligger enligt prognos och ökar med över 150 procent jämfört med föregående års period.
- Hemmakebaben har verkligen börjat hitta sin plats som det nya fredagsmyset! Vi har kommit långt i vår resa mot att utmana tacon, men vi är inte framme ännu, säger Amir Kheirmand vd och grundare av Schysst käk
Med en omsättning på 144 Mkr under 2021 siktar Schysst käk nu mot att spräcka kvartsmiljardgränsen under året.
- Vi tror att vi kan dubbla minst ett år till i Sverige. Svenskarna äter väldigt mycket kebab, men vi titttar också på andra marknader, säger Amir Kheirmand, vd och grundare av Schysst käk
Drygt 83 procent av Svenskarna är kebabätare jämfört med tacons 93 procent.
- Glappet mot tacon minskar för varje dag. Antal konsumenter ökar, intresset för hemmakebab ökar och vår kännedom ökar både snabbare och är nu högre än för alla nya tacovarumärken, säger Alex Kheirmand, CMO och grundare av Schysst käk
I Schysst käks årliga stora konsumentundersökning Svenskarna och Kebaben som i år släpps i samband med Internationella Kebabdagen 5 maj 2022 visar resultaten på en fortsatt ökning av lagandet av kebab i hemmen samtidigt som bland annat tacos minskar.
Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, olika bröd och tillbehör. Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willys, Citygross, Mathem.se och Mat.se