2023-10-23 09:18Pressmeddelande

Schysst käks Amir och Alex Kheirmand tar brons i Årets Företagare 2023

Alex Kheirmand och Amir Kheirmand, grundare av Schysst käkAlex Kheirmand och Amir Kheirmand, grundare av Schysst käk

I lördags avgjordes Sveriges största företagartävling, Årets Företagare 2023 i Blå Hallen i Stockholm stadshus. Med över 200 tävlande företag från landets alla län stod det i lördags klart att tredjeplatsen och bronset i Årets Företagare 2023 tilldelas Schysst käks grundare Amir och Alex Kheirmand.

– Amir och Alex har hittat det perfekta receptet på både kebab och framgång - och den hemliga ingrediensen tycks vara omtanke. De arbetar hårt för att deras bolag ska agera just schysst gentemot både kunder, medarbetare och leverantörer. Detta tillsammans med brödernas trendkänsla och kreativa marknadsföring gör dem till utmärkta förebilder för andra företagare, säger Thomas Byström, regionchef Företagarna Västmanland

Efter att ha lanserat måltidskonceptet Hemmakebab i dagligvaruhandeln 2018 har Schysst käk växt med i genomsnitt 136 procent årligen. Idag är man ett av Sveriges mest snabbäxande livsmedelsföretag och har blivit ett naturligt inslag på barnfamiljernas middagsbord och utmanare till tacon.

– Alltså Wow! Det känns helt fantastiskt, vilken grej! Vi är otroligt hedrade och vill passa på att skicka en big shout out till hela vårt team som kämpar varje dag med att bygga Schysst käk och utmana om helgmiddagarna med vårt måltidskoncept Hemmakebab, säger Amir Kheirmand, vd och medgrundare av Schysst käk

Juryns motivering för Amir och Alex Kheirmands tredjeplats lyder:

Med glimten i ögat har vår tredjepristagare hittat ett läckert recept för framgång. Deras skickliga hantering av trender, kreativ marknadsföring och omsorg om relationer med personal, kunder och leverantörer är nyckeln till framgång. En synnerligen smakfull lyckad kombination av lönsamhet och samhällsengagemang.

Schysst käk finns hos alla kedjor i dagligvaruhandeln i hela Sverige. Tidigare i år inleddes den internationella expansionen med lansering i Finland under varumärket Super Safkaa.

Jurymedlemmar

Günther Mårder, vd Företagarna, juryns ordförande

Pontus Frithiof, krögare och entreprenör

Peter Mossbrant, Derome, vinnare Årets Företagare i Sverige 2022

Jessica Span, vd, Volvo Car Sverige

Maria Åkerberg, grundare och vd, Maria Åkerberg

Om Årets Företagare

Årets Företagare är en utmärkelse som delas ut av organisationen Företagarna för att synliggöra företagare som genom sitt engagemang och entreprenörskap driver och utvecklar sina verksamheter på ett lönsamt och hållbart sätt och bidrar till samhällsutveckling. Årets Unga Företagare är Företagarnas prestigefyllda pris för unga entreprenörer.

Utmärkelserna delas ut på lokal, regional och nationell nivå. Vinnarna för Årets Företagare och Årets Unga Företagare i Sverige utses av en jury bestående av framgångsrika företagare och erfarna företagsledare. Totalt är det 21 regionfinalister som gör upp om den nationella titeln.