2023-09-05 09:52Pressmeddelande

Schysst käk ska kebabhypnotisera Sverige i ny stor reklamkampanj

Projicering Globen

Snabbväxande Schysst käk ska ta ett ännu starkare grepp kring familjernas helgmiddagar och öka crossförsäljningen inom måltidskonceptet. Med en 2 minuter lång kebabhypnos-film, 45 sekunders TV-spottar och en rad aktiviteter ska "Kebab, sås, bröd!" fastna i Svenskarnas (under)medvetande.

Med utgångspunkt i kunddata och förändrade köpbeteenden till följd av konjunkturläget lanserar Schysst käk nu en ny stor reklamkampanj.

–Med Kebabhypnosen vill vi vara så mycket back-to-basics som möjligt, men i en kul kontext som sticker ut i både reklamblock och utomhus såväl som på sociala medier och i butik. Våra primära målgrupper barnfamiljer och unga vuxna ska bli påminda middagens heliga treenighet - kebab, sås och bröd, säger Alex Kheirmand, Commercial Director och medgrundare av Schysst käk.

Kampanjen som är framtagen inhouse har sitt nav i en 2 minuter lång Kebabhypnos-film på Youtube. Med en bred mediemix kommer den synas på TV4, Youtube, Meta, TikTok, utomhus hos JCDecaux och Leeads och instore i över 650 butiker. Kampanjen kommer även stöttas av influencersamarbeten och ambient media-lösningar.

Schysst käk har förutom kortare reklamfilmer i TV4 även placerat ett antal längre 45 sekunders-införanden i samband med Idol, Halv åtta hos mig och Postkodmiljonären under vecka 36 för att ge en extra boost inför Kebabens dag 11 september.

–Vi försöker alltid hitta lite roliga och oväntade grepp. Nu avbryter vi det fiktiva texmex-företaget Taco Hey!:s reklam med vår kebabhypnos, det här är ett grepp som vi kommer ta ut på flera olika sätt i kampanjen, säger Alex Kheirmand, Commercial Director och medgrundare av Schysst käk

Kampanjen som pågår till vecka 40 kommer även stöttas av influencersamarbeten, ambient media-lösningar, kamerafilter, giffar och dekaler på TikTok och Meta.

Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab och ett av Sveriges mest snabbväxande livsmedelsföretag. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, olika bröd och tillbehör. Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willys, Citygross, Lidl, Costco, Mathem.se och Mat.se. I Finland säljs produkterna under varumärket Super Safkaa hos Kesko.