2024-01-03 08:18Pressmeddelande

Schysst käk och Coca-Cola i gemensam kampanj

Schysst käk x Coca-Cola

Med start på internationella pizzadagen 1 januari kommer Schysst käk och Coca-Cola att sprida helgfeeling i Sverige med sin nya gemensamma kampanj “100% Helg”. Kampanjen som tas ut i TV, sociala medier, utomhus, i influensersamarbeten och i över 500 butiker pågår hela januari.

–Vad blir mer helg än Hemmakebab och Coca-Cola Zero Sugar? Ingenting! Vi vill på ett lättsamt sätt sprida helgfeeling och påminna alla om hur du fixar 100% helg hemma till en schysst peng, säger Alex Kheirmand, Commercial manager på Schysst käk.

Samarbetet är det första mellan varumärkena som båda ser tydliga fördelar med att paketera en komplett måltidslösning i dagligvaruhandeln.

–Vi är oerhört glada över vårt samarbete med Schysst käk! Våra varumärken ligger nära varandra så att göra detta tillsammans kändes självklart för oss. En hemmakebab och en iskall Coca-Cola Zero Sugar är ju en självklar del av helgen, säger Sara Andersson, varumärkeschef för The Coca-Cola Company i Sverige.

Kampanjen är framtagen inhouse av Schysst käk i samarbete med marknadsteamet på Coca-Cola. Under hela januari kommer kampanjen, som smygstartade i mellandagarna,  att synas i TV4, utomhus hos JCDecaux och Leeads/Locads, digitalt på Youtube, Meta och TikTok samt instore och i influensersamarbeten med bland annat Theoz.

–Vi ville hitta en härlig 90-talskänsla och egentligen bara låta 100% helg ta plats, det är inte så mycket annat att säga. När du tar en slice kebabpizza och en zip Coca-Cola så är det 100% helg - inte 20, 30, 70 eller 99 utan 100%, säger Michael Dupé, Design Director på Schysst käk.

Schysst käk är ett av de mest snabbväxande livsmedelsbolagen i Sverige. I år kommer det ätas ungefär 12,5 miljoner portioner Hemmakebab runt om i Sverige, oftast med Coca-Cola Zero Sugar till.

– Våra produkter hamnar ofta i samma varukorg och våra varumärken och målgrupper ligger verkligen nära varandra, så att genomföra en gemensam kampanj kändes självklart. Vi vill göra det lätt att skapa en schysst helgmåltid, speciellt i dessa tider då många letar efter alternativ för att skapa restaurangupplevelser hemma, säger Isabella Zeylon, Senior Marketing Manager, Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Amir Kheirmand, vd och grundare Schysst käk

Arbetsgrupp

Schysst käk
Alex Kheirmand, Commercial Director
Michael Dupé, Design Director
Eric Nyberg, Motion Designer
Carl Lindholm, Grafisk designer
Emelie Rude, Projektledare
Ebba Rösler, Social Media Manager
Jonas Maandi Wallin, Strateg

Coca-Cola
Sara Andersson, varumärkeschef för The Coca-Cola Company i Sverige

Adam af Ekenstam

Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, olika bröd och tillbehör.

Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willy:s, City Gross, Lidl, Costco, Mathem.se och Mat.se. I Finland säljs produkterna under varumärket Supersafkaa.