2023-02-02 09:10Pressmeddelande

Schysst käk lanserar Hemmakebab i Finland

Efter succén med Hemmakebab i den Svenska dagligvaruhandeln tar Schysst käk steget över Östersjön och lanserar varumärket Super Safkaa i den Finska dagligvaruhandeln.

Lanseringen i Finland sker via Kesko, en av Finlands största dagligvarukedjor, och produkterna kommer att finnas tillgängliga i 500 butiker runt om i landet med start 1 februari.

— Äntligen! Hela teamet har jobbat stenhårt för att vi ska kunna ta steget ut i världen. Nu börjar vi med Finland, sen får vi se vart vår hemmakebabresa tar oss vidare, säger Amir Kheirmand, vd och grundare av Schysst käk

I ett första steg lanseras åtta produkter för den finska marknaden. Kött-, kyckling- och vegokebab, olika såser och bröd. Kött- och kycklingprodukterna innehåller 100 procent kött från Finland.

— För oss är det superviktigt att skapa ett erbjudande som är anpassat för den marknad vi går in på. I Finland heter vi Super Safkaa, vi använder finska råvaror och stöttar MLL, Mannerheims Barnskyddsförbund, i deras jobb mot mobbning precis som vi gör i Sverige med Friends, säger Amir Kheirmand, vd och grundare av Schysst käk

Finland är en stor kebabmarknad och Schysst käk har undersökt kebabvanorna i en panel med 2000 Finländare. Resultatet visar bland annat att åtta av tio Finländare är kebabätare och att en fjärdedel har testat att laga kebab hemma.

— I Finland äts det massor av kebab! Nästan hälften av Finländarna blir väldigt glada av att tänka på att de ska äta kebab. Nu när Hemmakebab-konceptet, Kotikebab, anländer blir det enklare än någonsin att laga sin favoritkebab hemma för alla runt om i Finland, säger Amir Kheirmand, vd och grundare av Schysst käk

Lanseringen sker i samarbete med Schysst käks partner Lejos Oy. För mer information om Super Safkaa besök www.supersafkaa.fi

Schysst käk är störst i Sverige på Hemmakebab. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, olika bröd och tillbehör. Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willys, Citygross, Mathem.se och Mat.se. I Finland säljs produkterna hos Kesko under varumärket Super Safkaa.