2023-11-23 08:45Pressmeddelande

Schysst Käk-grundarna vinner EY Entrepreneur Of The Year 2023 Svealand

Amir Kheirmand och Alex Kheirmand, grundare av Schysst käk, är utsedda till Svealands främsta entreprenörer under regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year 2023Amir Kheirmand och Alex Kheirmand, grundare av Schysst käk. Foto: Jackie Dahl / EY

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag.

Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt.

Nu står det klart att Schysst käks grundare Amir Kheirmand och Alex Kheirmand vinner den regionala finalen och utses till Svealands främsta entreprenörer 2023 och nu är klara för den nationella finalen i februari 2024 som förra året vanns av Peter Carlsson, grundare av Northvolt.

– Det här är fantastiskt, vi är sjukt stolta! Det känns oerhört hedrande att bli uppmärksammade i den här fina tävlingen som har en historia av inspirerande entreprenörer som har byggt grymma företag. Det är riktigt roligt både för oss och hela gänget på Schysst käk, säger Amir Kheirmand, vd och medgrundare av Schysst käk

Juryns motviering löd:

Varför nöja sig med att sikta mot trädtopparna, när man kan rikta sin blick mot stjärnorna? Att omvandla motgångar till framgångar och finna nya passioner, att förstå att det enkla är bra och att nyckeln till framgång ligger i en mätt mage. Och med rätt kebab kan man alltid hålla riktningen, även i affärsvärlden.

Juryn i region Svealand leddes av juryordförande Linda Take, styrelseproffs och investerare, Pauline Grindvall, grundare av My Perfect Day, Gerald Engström, grundare av SystemAir AB, Anders Wall, vd Dormy Golf och regionvinnare 2020 samt Mårten Åkeson, vd och grundare av Proteinbolaget AB.

För mer information om EY Entrepreneur Of The Year 2023 besök:

Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, olika bröd och tillbehör.

Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willy:s, City Gross, Lidl, Costco, Mathem.se och Mat.se. I Finland säljs produkterna under varumärket Supersafkaa.