Det är i världens största kebabundersökning, Svenskarna & Kebaben, som den populära helgrätten kebab har kartlagts för fjärde året i rad. Rapporten släpps idag på Kebabens dag 11 september och visar på en rekordkonsumtion av kebab i hemmen.
Allt fler lagar kebab hemma till helgen. När svenskarna fick frågan om vilka rätter de lagat på helgen de senaste 30 dagarna svarade var fjärde att de hade lagat kebab. Precis som förra året är det fredag som är den stora kebabdagen, även om kebab passar lika bra vilken dag som helst för de allra flesta enligt undersökningen.
–Det vi har sett under de senaste åren är att framförallt barnfamiljer och unga vuxna driver på kebabtrenden. Idag finns det inte bara kioskkebab, utan fine dining-kebab och en utbredd hemmakebab-trend där det lagas kebabmiddagar till helgen runt om i hela Sverige, säger Amir Kheirmand, vd och grundare av Schysst Käk
Amir Kheirmand, vd och grundare av livsmedelsföretaget Schysst Käk
Svenskarnas favoritkebabrätt är återigen Kebabtallrik med pommes frites och när det kommer till sås är Vitlökskebabsåsen svenskarnas favoritkebabsås. Det finns tydliga regionala skillnader med mer kebabrullar i södra Sverige, blandad kebabsås i mellansverige och Orientdressing i norr.
Det är fortsatt inga större skillnader i kebabpreferenserna mellan män och kvinnor. Det som skiljer mest är att männen vill ha lite hetare smaker på både såser och tillbehör. I de olika yrkesgrupperna är det vanligare med brödbaserade rätter hos tjänstemännen, mildare såser bland arbetarna och starkare smaker på såser och tillbehör hos entreprenörerna. En övergripande trend är mer smaker till kebaben.
– Förutom vanliga tillbehör som sallad, tomat och gurka vill Svenskarna ha mycket smak! Årets topptillbehör är Feferoni. Men även picklad rödlök, chili och olika röror är riktigt populära tillbehör. Svenska folket vill verkligen ha extra allt till sin kebab, säger Amir Kheirmand, vd och grundare av Schysst Käk
När det kommer till lönegrupper är det höginkomsttagarna som sticker ut. Ju högre lön, desto vanligare är det att samla familjen runt matbordet för en kebabmiddag. Höginkomsttagarna är också den lönegrupp som tycker om kebab mest och anser att såsen är det viktigaste för en god kebab.
I årets Svenskarna & Kebaben har gillandet av kebab och lagandet av kebab ökat i samtliga åldersgrupper. En tydlig fortsatt trend är att barnfamiljerna är den grupp som driver på kebabkonsumtionen i Sverige och lagar mest kebab av alla, främst på helgen och är den grupp som blir gladast av kebab.
Undersökningen visar också att svenska folket inte vill betala mer än 90 kronor för en kebab på restaurang och att hela 60 procent tycker att kebab på restaurang blivit för dyrt.
Enligt den senaste prisstatistiken från Kebabindex.se kostar nu en genomsnittlig kebab på restaurang 122 kronor jämfört med en hemlagad motsvarighet med produkter från dagligvaruhandeln som kostar 42 kronor. Under det senaste året har priserna på restaurangkebab ökat med 7% samtidigt som motsvarigheten i dagligvaruhandeln minskat med 4,5%.
Om Svenskarna & Kebaben
Undersökningen utfördes av YouGov på uppdrag av Schysst käk under mars 2024, totalt deltog 2053 respondenter i studien. Mer fakta, data och grafik finns på:
https://schysstkak.se/svenskarna-kebaben
Om Kebabindex.se
Varje vecka undersöks priser på 100 slumpvis utvalda restauranger i Sveriges 20 största städer och kebabpriser i dagligvaruhandeln via Matspar.se. Resultaten presenteras kvartalsvis på:
https://www.kebabindex.se
Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, olika bröd, pizzakit och tillbehör.
Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willy:s, City Gross, Lidl, Costco, Mathem.se och Mat.se. I Finland säljs produkterna under varumärket Super Safkaa och i Danmark under varumärket Super Kræs.