2021-08-20 06:48Pressmeddelande

Gör din grej! Schysst käk och Friends i nytt samarbete.

Amir Kheirmand, Sveriges mästerkock och grundare av Schysst käk och Maja Frankel, generalsekreterare för stiftelsen Friends.Amir Kheirmand, Sveriges mästerkock och grundare av Schysst käk och Maja Frankel, generalsekreterare för stiftelsen Friends.

Schysst käk som är störst i Sverige på hemmakebab tar nu nästa steg i “Gör din grej”-satsningen som inleddes under våren tillsammans med artisten Mange Schmidt. Som ny samarbetspartner till Friends släpps nu bland annat en kollektion där allt överskott går till stiftelsens arbete mot mobbning.

- Vi på Schysst käk är själva småbarnsföräldrar och vet hur jobbig skoltiden kan vara. Att vi nu har möjlighet att stötta Friends superviktiga arbete och hjälpa till att få ut deras budskap känns riktigt, riktigt bra. Alla ska ha rätt att göra sin grej, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges mästerkock och grundare av Schysst käk.

T-shirt

T-shirt "Gör din grej" - säljs till förmån för Friends

Redan till skolstarten släpper Schysst käk en T-shirt där allt överskott går till Friends. Det här är den första produkten i en kommande “Gör din grej”-kollektion som kommer att säljas till förmån för Friends.

- För oss är det fantastiskt roligt att få med Schysst käk som ny samarbetspartner. Tillsammans kommer vi kunna nå ut till barn och unga om hur vi stoppar mobbning på helt nya och spännande sätt, säger Maja Frankel, generalsekreterare på stiftelsen Friends.

Schysst käk kommer även att sprida tips från Friends för en schysstare ton på nätet. Tipsen kommer att finnas på alla Schysst käks olika kebabförpackningar som landar på barnfamiljernas middagsbord runt om i Sverige under minst två års tid. Samarbetet kommer även att synas på andra produkter som såser, pitabröd och pizzakit.

- Vi är jätteglada att kunna använda våra förpackningar som informationsyta för Friends. Kan vi bidra med att barn och unga på ett lätt sätt kan få ta del av smarta tips för en schysstare uppväxt på nätet är det självklart att vi gör det, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges mästerkock och grundare av Schysst käk.

De nya förpackningarna rullar ut i dagligvaruhandeln under hösten.

Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, pitabröd, pizzakit och tillbehör. Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willys, Citygross, Mathem.se och Mat.se