2021-09-11 03:00Nyheter

Schysst käk firar Kebabens dag i hela Sverige

I butiker, tidningar, TV, radio, poddar, online och i luften uppmärksammas matdagarnas främsta temadag Kebabens dag idag på olika sätt av Schysst käk som är störst i Sverige på hemmakebab.

Kebabens dag firas idag lördag 11 september. Firandet inleddes redan på fredagen med start i Efter fem på TV4 där Schysst käks grundare Amir Kheirmand snackade upp Kebabens dag tillsammans med Anna Brolin och Henrik Alsterdal.

- Kebabens dag är vår julafton och vi passar på att sprida lite positiv kebabglädje från norr till söder, själv ska jag fira med en riktigt najs hemmakebabmiddag för hela familjen, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk.

I samband med kebabens dag sponsrar Schysst käk två av landets största poddar, Fredagspodden och Alex & Sigges podcast. Amanda och Alex Schulman med familj fick besök av Amir och testade hemmakebab som de nu berättar om i sina poddar.

Under Kebabens dag syns även ett flygplan över Stockholm med budskapet "Grattis på Kebabens dag!". Flygningen är klimatkompenserad motsvarande en tur- och returflygning för piloten och Amir till kebabens huvudstad Istanbul via Klimatkompensera.se*.

- Vi hoppas att alla får en riktigt fin kebabens dag, vi ville gärna göra en hälsning till så många som möjligt på ett schysst sätt, så det är klart att vi klimatkompenserar lite extra, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk.

Runt om i dagligvaruhandeln firas Kebabens dag med olika tävlingar och erbjudanden. I nyhetsmedier rapporteras det om resultaten i Sveriges och kanske världens största kebabundersökning, Svenskarna & Kebaben 2021, som YouGov har genomfört på uppdrag av Schysst käk.

*Valt projekt för klimatkompensation via Klimatkompensera.se: Sri Balaji – Biomass – Gold Standard CDM

Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, pitabröd, pizzakit och tillbehör. Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willys, Citygross, Mathem.se och Mat.se