2021-12-14 15:55Nyheter

Schysst käk är Årets Fredagsmys - vinnarna i Årets bästa hälsomat 2022 är utsedda

Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käkAmir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk

För elfte året i rad har MåBra, Sveriges största hälsotidning, utsett årets bästa hälsomat. Schysst käk tar hem kategorin Fredagsmys med en riktig kundfavorit.

Varje år smakar MåBra-redaktionen på massor av livsmedelsnyheter och värderar dessa efter innehåll, näring, miljöpåverkan, hur smart och smidig produkten är.

– Bra mat kan vara produkter som är både näringsrika och nyttiga. Men bra mat kan också betyda bättre, mer hälsosamma alternativ till andra livsmedel man brukar köpa hem. Vissa produkter väljer vi också med hänsyn till att de kan vara ett bättre alternativ att köpa ur miljösynpunkt, säger Sandra Hiort, redaktör på MåBra och en av medlemmarna i juryn.

På fredagskvällar, efter en vecka med fart, kan det vara lätt att falla för skräpmat. Men med lättlagade Schysst käks kebabgryta har vi ett nytt favorit-fredagsmys. Tunna, tunna skivor svenskt nötkött i en mustig tomatsås, fluffigt ris och feferoni. Snabblagat, enkelt och gott. Riktigt schysst!

– Wow! Vilket kvitto på det vi gör! Vi vet att Hemmakebab börjar utmana om att bli det nya fredagsmyset runt om i Sverige. Att vårt arbete med att göra fredagsmyset både hållbart och hälsosamt uppmärksammas känns fantastiskt kul, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk

Årets jury bestod av Karin Magnusson, leg. dietist, Sandra Hiort, redaktör och kost & träningsexpert, Anna Sundesten, redaktionschef och Nadja Jönsson, matredaktör.

Alla kategorier och vinnare i Årets bästa hälsomat 2022

• Årets ta med-produkt: Renée Voltaires Raw gröt
  • Årets basvara: Frebacos havreris
  • Årets färdiglunch: Svegros bondbönsgryta