I år slår firandet av Kebabens dag alla rekord. Uppmärksamhet, volymer och engagemang når nya rekordnivåer när Schysst käk aktiverar temadagen för tredje året i rad.
Sedan Schysst käk lanserade hemmakebab på den Svenska marknaden 2018 har matkonceptet gått från att vara en marginalprodukt till att bli en ny standardrätt i de Svenska hushållen och ett populärt middagskoncept hos handlarna.
- Vi har aldrig varit med om något liknande som i år. Vi är ett av de snabbast växande livsmedelsföretagen i Sverige och nu har både konsumenter och handeln slutit upp i kebabrevolutionen. Över 400 butiker i hela Sverige är med och firar Kebabens dag och engagemanget är på en nivå vi aldrig sett tidigare, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk.
Film från ICA Maxi Vetlandas Instagram
Förutom butiksaktiveringar med bland annat en konsumenttävling där kunderna tävlar om en fjällvecka för familjen gör Schysst käk en rad aktiviteter.
- På kebabens dag släpper vi förmodligen världens största kebabundersökning, Svenskarna och Kebaben. Tillsammans med YouGov har vi gått på djupet bland kebabvanor och preferenser hos Svenska folket, en del resultat förvånade till och med oss, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk.
Svenskarna och Kebaben publiceras på Kebabens dag 11 september på: www.schysstkak.se/svenskarna-och-kebaben
Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, pitabröd, pizzakit och tillbehör. Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willys, Citygross, Mathem.se och Mat.se