2021-09-16 06:13Nyheter

Från Sverige-märkningen lyfts fram i 900 butiker runt om i landet

För andra året i rad genomförs den rikstäckande kampanjen Från Sverige-veckorna. Svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter som är Från Sverige-märkta lyfts fram i den svenska dagligvaruhandeln. Schysst käk är ett av företagen som har Från Sverige-märkningen.

Schysst käks Klassisk Kebab, Kycklingkebab, Gyroskebab och Stenugnsbakat Pitabröd är alla Från Sverige-märkta.

— Hemmakebab ska ju vara schysst! Sen vi startade har vi jobbat med svenska råvaror och svenska producenter, Från Sverige-märkningen är superviktig för att göra det enklare för konsumenten att göra smarta och schyssta val, säger Amir Kheirmand, Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk.

Mellan 20 september och 3 oktober går dagligvaruhandeln och märkesanvändande företag samman. 900 butiker skyltas upp för att göra det enkelt för konsumenter att hitta Från Sverige-märkta varor.

— När du går in i din matbutik ska det vara lätt att hitta Från Sverige-märkta produkter, något vi vill uppnå med den här landsomfattande kampanjen. När du köper en Från Sverige-märkt vara så gynnas inte bara den svenska matproduktionen, utan du bidrar också till de svenska jobben, till ett innovativt svenskt lantbruk, klimatet och den svenska djurvälfärden, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Läs mer om Från Sverige-veckorna här:

Intervju med Amir Kheirmand i samband med kebablanseringen 2018:

Intervju med Amir Kheirmand om Från Sverige-märkningen:

Schysst käk är störst i Sverige på hemmakebab. Företaget är startat av Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock. Hälften av produkterna är veganska och i sortimentet finns allt från olika typer av kebab, falafel och gyros till såser, pitabröd, pizzakit och tillbehör. Schysst käks produkter produceras i Sverige och finns i kyldiskarna och online hos ICA, Coop, Hemköp, Willys, Citygross, Mathem.se och Mat.se